Đề thi IELTS Writing Task 1 ngày 22/02/2025 kèm bài mẫu band 8.5+

Đề thi IELTS Writing Task 1 ngày 22/02/2025 dạng Bar chart: The first chart below shows the percentage of school-aged girls and boys who were at secondary school in four regions of the world in 2000. The second chart shows the percentages of college-aged men and women in higher education in the same year.

🚀 Đề bài

Bài mẫu IELTS Writing Task 1 band 8.5+ ngày 22/02/2025

😵 Dàn ý

DOL sẽ miêu tả biểu đồ với 1 câu mở bài (Intro), 1 đoạn miêu tả tổng quát (Overview), và 2 đoạn thân bài miêu tả chi tiết (Detailed Description)

Mở bài: DOL sẽ paraphrase đề bài để giới thiệu lại đề bài cho người chấm

Miêu tả tổng quát: DOL sẽ chỉ ra các đặc điểm quan trọng, nổi bật nhất trong biểu đồ.

Thân bài:

  • Body 1: DOL trình bày tỷ lệ nam và nữ sinh trung học ở bốn khu vực năm 2000.

  • Body 2: DOL trình bày tỷ lệ nam và nữ sinh đại học ở bốn khu vực năm 2000.

Insert Paragraph Title Here...
Overview
Topic Sentence

Idea 1
Secondary school: Europe and Latin America: (females > males) >< remaining regions: (males > females).
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • 
Idea 2
Higher education: all regions (males > females), except in Europe.
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • 
Idea 3
Europe: the highest >< Sub-Saharan Africa: the lowest.
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • 
Insert Paragraph Title Here...
Body paragraph 1:
Topic Sentence

Idea 1
Secondary education
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Europe: females > males (100% & 98%).
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Latin America: females (60%) > males (50%).
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • East Asia: 60% males ~ 2x Sub-Saharan Africa.
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Female rates: 55% (East Asia), 20% (Sub-Saharan Africa).
Insert Paragraph Title Here...
Body paragraph 2:
Topic Sentence

Idea 1
Higher Education
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Europe: highest - females (70%) > males (60%).
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Latin America: males (20%) > females (15%).
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • East Asia: males (10%) > females (9%).
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Sub-Saharan Africa: most significant disparity - males (5%), females (3%).

📝 Bài mẫu

The bar charts provide information on the proportion of school-aged and college-aged students who were able to pursue secondary and higher education, categorized according to gender in four regions namely Europe, Sub-Saharan Africa, Latin America and East Asia in 2000.

Overall, there were more female students than male students in secondary schools in Europe and Latin America, while the opposite trend was observed in the remaining regions. Regarding higher education, all regions

recorded
a larger number of male students than female students, except in Europe. Notably, Europe had the highest proportion of students with access to both levels of education across genders, while Sub-Saharan Africa had the lowest
attendance rates
.

In terms of secondary education, the percentage of school-aged females was higher than that of males in Europe, though the gender gap was

minimal
, with males
accounting for
around 98% and females reaching nearly 100%. In Latin America, females also
outnumbered
males, with
roughly
60% of females and 50% of males attending school. In contrast, Sub-Saharan Africa and East Asia had higher male attendance rates compared to females, with 60% of boys attending school in East Asia, nearly double the proportion in Sub-Saharan Africa. Meanwhile, female attendance rates in these regions were around 55% and 20%, respectively.

As for higher education, Europe had the highest attendance rates, with females

surpassing
males at 70% and 60%, respectively. In Latin America, 20% of male students had access to higher education, compared to 15% of females. East Asia had slightly more male students attending college, with 10% of males compared to 9% of females. Lastly, Sub-Saharan Africa showed the most
significant disparity
in access to higher education, with only 5% of males and 3% of females attending college.

(293 words)

📚 Vocabulary

record
/rɪˈkɔːd/
(verb). ghi nhận
vocab
attendance rate
/əˈtɛndəns reɪt/
(noun). tỷ lệ tham dự
vocab
minimal
/ˈmɪnɪml/
(adj). tối thiểu
vocab
account for
/əˈkaʊnt fɔː/
(verb). chiếm
vocab
outnumber
/aʊtˈnʌmbə/
(verb). nhiều hơn
vocab
roughly
/ˈrʌfli/
(adv). khoảng
vocab
surpass
/səˈpɑːs/
(verb). vượt qua
vocab
significant disparity
/sɪɡˈnɪfɪkənt dɪˈspærɪti/
(noun). sự chênh lệch đáng kể
vocab

✨ Bài tập Exercise

Mình cùng làm 2 bài tập sau đây để ôn lại các từ vựng và cấu trúc đã được dùng trong bài IELTS Writing Sample Task 1 nhé!

Exercise 1: Điền từ / cụm từ phù hợp để hoàn thành câu sau.

1 Nhà khoa học ghi nhận sự thay đổi nhiệt độ mỗi giờ.

-> The scientist

the temperature changes every hour.

 

2 Tỷ lệ tham dự của trường được cải thiện sau khi áp dụng các chính sách mới.

-> The school's

improved after new policies were introduced.

 

3 Thiệt hại đối với chiếc xe là tối thiểu sau vụ tai nạn.

-> The damage to the car was

after the accident.

 

4 Doanh số bán hàng trực tuyến chiếm gần một nửa doanh thu của công ty.

-> Online sales

nearly half of the company's revenue.

💡 Gợi ý

attendance rate

recorded

account for

minimal

Exercise 2: Tìm những từ / cụm từ tiếng Anh phù hợp với những từ / cụm từ sau.

 

01.

nhiều hơn

02.

khoảng

03.

vượt qua

04.

sự chênh lệch đáng kể

💡 Lời kết

Tới đây là hết rồi 😍 Sau sample “The first chart below shows the percentage of school-aged girls and boys who were at secondary school in four regions of the world in 2000. The second chart shows the percentages of college-aged men and women in higher education in the same year.", DOL mong các bạn không chỉ nắm được cách trả lời cho dạng bài Bar chart, mà còn học được những từ vựng và cấu trúc hay để miêu tả các biểu đồ tương tự nhé.

🤩 Mình cùng nhau học lại những cấu trúc hay đươc dùng trong bài nhé!

1. Cách dùng "that" thay thế cụm noun để tránh lặp từ

Ví dụ: In terms of secondary education, the percentage of school-aged females was higher than that of males in Europe.

Phân tích:

📌 Câu được viết đầy đủ cả 2 cụm noun sẽ là:

In terms of secondary education, the percentage of school-aged females was higher than the percentage of school-aged males in Europe.

=> "the percentage" đã bị lặp lại.

=> Thay thế "the percentage" bằng "that" để tránh lặp từ.

=> Câu viết lại sẽ là: In terms of secondary education, the percentage of school-aged females was higher than that of school-aged males in Europe. (that = the percentage)

📌 Trong "that of school-aged males", cụm "school-aged" có thể được hiểu ngầm từ ngữ cảnh.

Do đó, mình có thể rút gọn thành:

👉 In terms of secondary education, the percentage of school-aged females was higher than that of males in Europe.

📌 Tóm tắt:

Higher than the percentage of school-aged males → higher than that of school-aged males → higher than that of males

2. Cấu trúc so sánh

📌 So sánh số lượng

Cấu trúc: SV + more + noun + than + O

Ví dụ: There were more female students than male students in secondary schools in Europe and Latin America.

📌 So sánh hơn với Adjective ngắn

Cấu trúc: SV + Adj_er + than + Noun

Ví dụ: The percentage of school-aged females was higher than that of males in Europe.

📌 So sánh nhất với Adjective ngắn

Cấu trúc: SV + the + Adj_est + Noun

Ví dụ: Europe had the highest proportion of students with access to both levels of education across genders.

📌 So sánh nhất với Adjective dài

Cấu trúc: SV + the most + Adj + Noun

Ví dụ: Lastly, Sub-Saharan Africa showed the most significant disparity in access to higher education.

3. Cấu trúc tương phản

📌 SV, while SV

Ví dụ: There were more female students than male students in secondary schools in Europe and Latin America, while the opposite trend was observed in the remaining regions.

📌 SV, though SV

Ví dụ: The percentage of school-aged females was higher than that of males in Europe, though the gap was minimal, with males accounting for around 98% and females reaching nearly 100%.

📌 SV. In contrast, SV

Ví dụ: In Latin America, females also outnumbered males, with roughly 60% of females and 50% of males attending school. In contrast, Sub-Saharan Africa and East Asia had higher male attendance rates compared to females, with 60% of boys attending school in East Asia.

Nếu có thời gian thì nhớ làm phần bài tập và tự mình viết một bài khác nha vì 'Practice makes perfect' mà nhỉ? DOL chúc các bạn học tốt! smiley18

👋 Nhắn cho DOL để tìm hiểu chi tiết về các khóa học IELTS nhé!

Đăng ký test đầu vào IELTS miễn phí và nhận tư vấn

Nhắn tin DOL qua Facebook

Click để nhắn tin với DOL qua fanpage chính

Gọi điện liên hệ

Liên hệ DOL qua hotline miễn phí: 1800 96 96 39

DOL có 15+ cơ sở tại TP.HCM, Hà Nội và Đà Nẵng

Click để xem địa chỉ chi tiết

promotion-backgroundpromotion-background